الاعفاء من التجنيد لاسباب امنيه

تكمن اسباب الاعفاء من التجنيد لاسباب امنيه , فى الاعتبارات الامنيه التى تتعلق بالامن القومى لمصر , وذلك للحفاظ على سريه المعلومات العسكريه الخاصه بالجيش المصرى , او الاسباب التى تتعلق بالصالح العام للبلاد , وذلك فى حال ظهور تلك الاعتبارات بالمتقدم بالخدمه العسكريه بالجيش المصرى , كمثل اكتساب المتقدم للتجنيد بجنسيه اجنبيه , بجانب الجنسيه المصريه , او ان المتقدم بالخدمه العسكريه يكون قد أدى الخدمه العسكريه بجيش اجنبى , او ان يكون المتقدم له اجانب من الدرجه الاولى , او ان يكون المتقدم بالخدمه العسكريه متزوج من اجنبيه , او ان يكون المتقدم لاداء الخدمه العسكريه من ظباط الجيش او من المعاهد الحربيه , وفى تلك الحاله يكون حصولهم على الاعفاء من التجنيد لاسباب امنيه , بالتقدم لادارة التعبئه والتجنيد بنموذج 8 جند مدموغ من الكليه او المعهد العسكرى , ايضا من اسباب الاعفاء من التجنيد لاسباب امنيه , ان يكون المتقدم للخدمه العسكريه احد والديه اجانب , وايضا يستثنى من اداء الخدمه العسكريه من تم التعامل معه بالاعفاء الامنى , كمن قام بتنفيذ حكم أمنى , بأحد السجون المصريه , او كان ممن سبق لهم اعتياد الاجرام , كذلك من انضموا لجماعه ارهابيه , فيتم اعفائهم اعفاء امنى ونهائى , للتاكد من حصولهم على الاعفاء من التجنيد لاسباب امنيه , بالشهاده التى يتم استخراجها من ادارة التجنيد والتعبئه فى مصر.

294 Responses

  1. أنا قولتلهم ان ليا حد سياسي وروحت المخابرات وبعديها بكام يوم روحت منطقه التجنيد قلي انت اخدت إيقاف ومرداش يقلي حاجه تانيه
    دا معناه اي

    1. لازم الاب يكون معايا وانا بعمل الاعفاء ولو الاب من زو الاحتياجات الخاصة

  2. أخويا كان معتقل سياسي واخويا التاني واخد إعفاء كده أنا أخد اعفاء ولا ايه

  3. لو ولدي متزوج عرقيه ومعه منها اولاد يكون سبب في اخراجي امنينا

    1. هات الاوراق الداله على ذلك واعمل قيد عائلى لان اكيد اخواتك هيبان زيهم زيك انهم من ام عراقيه , وقدم الكلام ده لمكتب التجنيد

      1. عندي اخويا مهاجر بريطاني
        وانا كنت مهاجر لي ليبيا
        هل ينفع اروح اقدم في التجنيد وايه موقفي

      2. معلش انا والدتي ليبية وابوي مصري ومعاي الحنسية المصرية بس كنت عايش طول عمري في ليبيا وعمري حاليا23 وجيت دلوقتي اقدم هل هاخذ اعفاء امني وكم بتبقى عشان تطلع الشهادة وشكرا🌹

        1. قدم اثبات على كلامك ده كله واطلع على مكتب التجنيد قابل الظابط بالورق للازم للام وليك وشهاده بتحركاتك اى اوراق تثبت وجودك بليبيا وهتعمل ملف وهيتبعت الى التحريات العسكريه وتابع شوف النتيجه ايه

  4. لو انا اكبر اخواتى وابويا معدى الستين واخويا الصغير واخد إعفاء طبى ومتزوج هل كدا اخد اعفاء مع العلم انا واخد إعفاء لحد ما اخويا يتم 21 سنه وخلص

    1. عاوز اثبت للتجنيد ان عمي كان مسجون سايسي عشان اخد اعفا اعملها ازاي

  5. لو انا اكبر اخواتى وابويا معدى الستين واخويا الصغير واخد إعفاء طبى ومتزوج هل كدا اخد اعفاء

    1. لو والدي مسجل في امن الدولة تابع جماعة الدعوة والتبليغ ولم يعتقل من قبل ينفع اخد إعفاء

    1. بعد تقديم جواز السفر وطلب القيد العائلى منط والمؤكد لتلك الجنسيه بيتم اجراء التحريات العسكريه على الاسره كامله وبيكون فى اعفاء ولكن بنسبه متقاربه ممكن تاخد رفض وتسمع سلاح

  6. دلوقتي انا كنت محبوس في قضية بتهمة سرقة وخت سنتين بعد كدة خت سنه وقضتها ولما روحت اعمل ورق الجيش مكتب التسجيل نده عليه وروحت مكتب تاني قدمت فيه ورقي ومكشفتش وطلبو مني شهادة من واقع الجدول وروحت قدمتها ودلوقتي قالولي شهرين واروح تاني انا كدة موقفي اي

  7. والدي من ايام الثوره وهو مش موجود مانعرفش عنه حاجه ووالدتي متوفيه وعمي معتقل سياسي هاخد اعفاء ولا اي وهل هاتئذي وسط ده كلو

      1. اه طبعا لانه اكيد بيعمل متابعه امنيه بالأمن الوطني… يرجى الحصول على صورة القضية مش شهادة لالا صورة القضية

  8. ابني تم تسريحه بالماده123 بدون ابداء اي اسباب وبنحاول نعرف السبب ما في رد وعايز اغير الشهاده اعمل ايه
    ارجو الرد لو سمحت

    1. لو عدى على استخراج الشهادة اكتر من ٦ شهور ممكن تعمل طلب تغير شهادة بالسجلات العسكرية ولكن غالبا هيترفض لان دة اعفاء أمنى مينفعش مثلا يبقى إعفاء مطلق غير محدد ولكن حاول

  9. ابني تم تسريحه بالماده123لانا في العيله حد سياسي وعايز اغير الشهاده اعمل ايه
    ارجو الرد لو سمحت

  10. ابني تم تسريحه بالماده123لانا في العيله حد سياسي وعايز اغير الشهاده اعمل ايه

  11. لو سمحت لو انا كنت ظابط احتياط و اكتشف معايا محادثات جنسية و اتحقق معايا و اعترفت اني قمت بعلاقات جنسية و شذوذ (خارج الميري) بس ما اتعملش قضية ولا روحت نيابة بس تم التحقيق معايا في أمن الجيش و المخابرات و طلعت تاني على وحدتي لإكمال الخدمة وقبل ٤ أيام من إنهاء خدمتي اتبعت فاكس برفدي لدواعي الصالح العام و طلبا من الوحدة إعادة شهادتي ومش عارف ايه اللي هيتم و الشهادة هتتغير لإيه أرجو الرد في أسرع وقت

    1. رفت سياسي اه بتتغير بعد فترة عادى وعلى ماتتغير بتشتغل أو بتسافر بموافقه امنيه وتصريح سفر

  12. أنا دلوقتي ف الجيش بقالي ٥ شهور ونص وعندي عمي عنده موقف سياسي واتحبس مرتين علشان انضمامه لجماعه الإخوان المسلمين وقدمت وانا بقدم ف الجيش ف الاول وروحت المخابرات وكملت ليا ابن عمتي دخل ٤ شهور وحد إعفاء امني وولاد عمي خدو إعفاء وهما بيقدمو
    اي المطلوب مني دلوقتي اعمله علشان اخد إعفاء

  13. انا خالي ساسي ومعتقل وعمي كان سياسي ايام حسني مبارك وداخل الجيش اعمل اي واي الورق المطلوب وازي اطلعه

    1. اوراق وصور القضايا ال تثبت الكلام دة هتقدمها هيتعملك استثناء أمنى

  14. لو سمحت انا عمى محبوس على زمه قضيه سياسيه ولسه مفيش فيها حكم و انا هقدم ورق الجيش الايام الجايه ايه موقفى إعفاء امنى ولا هدخل الجيش ولو اخدت إعفاء امنى هل دا ياثر على الشغل فيما بعد وشكرا

    1. يجب تقديم صورة القضيه دى للحصول على الاستثناء الامنى ال هيتمهدلك بيه للافعاء
      والا هتسمع سلاح

      1. لو سمحت انا نفس الحالة بالظبط
        هل الاستثناء الأمني دة هيؤثر على مستقبلي وشغلي فيما بعد
        عشان انا خريج حاسبات ومعلومات

        1. زيك زى كل المجندين هتاخد تصريح سفر لو سافرت بالخارج
          وتقدر تغير الشهاده من السجلات العسكريه
          اى استفسار اخر واتس ياريت

  15. بعد اذن حضرتك انا ليا ابن عمي محبوس في قضيه سياسي تبع الامن الوطني ودخلت الجيش وانا اصلا عندي امراض ما تسمحش ان انا اخش الجيش يعني عامل عمليه ارتجاج في الاورده الدمويه في المخ شايل وتر من صبعي ضعف نظر جامد حرق في ايدي بس مع ذلك الدكتور ما كشفش وختم لي لائق ودخلني وانا حاليا هربان من الجيش بسبب يعني شخصي فايه هي العقوبه اللي هتقع عليا لو رحت سلمت نفسي وازاي اقدر اثبت ان ابن عمي كان محبوس في قضيه سياسيه تبع الامن الوطني عشان كل ولاد عمي ما دخلوش جيش ولو عاوز يعني اسلم نفسي واطلع عياده ممكن ان هم يطلعوني عياده قبل ما يحكموا عليا في المحكمه العسكريه

    1. ابعت حد الوالد او الوالده المنطقه العسكريه بتاعتك بصورة من القضيه السياسيه ومتسلمش نفسك لان لو زى ما قولت صحتك متدهورة هتدهور اكتر وده بيرتكز على مده الجيش وسنك تواصل معايا واتس افهمك تعمل ايه

  16. اخدت تاجيل امني مىتين في سن العشربنات بعد مخلصت معد وكنت لائق طبيا شهر ف شهر ومروحتش تاني ودفعتي كانت دخلت وسمعت الارجه بس ودوني المخابرات الحربيه وسني الان ٣٧ ماا العمل

  17. انا هربت من الجيش ف المفروض اسلم نفسي و اخد سنه لان دفعتي خلصت، بس خالي ف مره كان عامل مشكله مع ابوه و راح بات ف جامع و اتمسك أمن دولة واتعذب وبعدين رموه هل كدا هو يعتبر مسجون سياسي واقدر اخد إعفاء؟

    1. انت دلوقت هارب ده اولا . اى ورق ملوش لازمه خلاص سنك اد ايه تواصل واتس للتوضيح

  18. انا اخويا كان معتقل سياسي 2015 بس حاليا مش معايا رقم القضيه وجوز اختي ف قضيه كبيره بردو لسه محبوس والقضيه لسه شغاله وابن عمتي وجوز عمتي نفس الكلام هل كدا اخد إعفاء ولا اي

    1. ممكن يتاخد إعفاء أمنى ولكن إذا تم تقديم صور القضايا دى مش شهادات جدول من النيابه لا صور القضية نفسها

    1. اجمع اهم الاوراق الداله على جنسيه الام وشهادة تحركاتك إذا كنت بتسافر وميلاد الام وميلادك لو اتولدت بالخارج أثناء بدء العمل على تقديم الملف

    2. أبني كان مقدم على التجنيد ومرشح ضابط احطياطي ونزل عسكري وعند سماع السلاح قالولو إيقاف أمني ومن شهر ٤ معارفنش ايه السبب

  19. انا عمى معتقل سياسى وليس لى به اى علاقه لاننى ولدت واعيش في محافظة القاهرة وهو من محافظات الصعيد هل لى تجنيد ام لا

    1. ممكن تاخد اعفاء بس لازم ورق القضيه عشان هينطلب منك مش شهاده من القضيه لا ورق القضيه المحضر الاصلى وساعتها ممكن تاخد بس احتمال متخدش لان فى ناس بيشوفوا من واقع اوراق القضايا دى انهم ميستحقوش اعفاء يعنى حسب اوراقك واتصالك بيه

  20. عمي كان اخواني ساعت الثورة واتاخد كام يوم وطلع هل ده يطلعني من الجيش

  21. السلام عليكم انا عندي عمي اعتقل سياسي وتوفي في المعتقل هل اخد شهاده الاعفاء

  22. السلام عليكم
    لو هناك شاب وحيد والده ووالدته وعاوز يطلع شهادة الجيش بس هو كان معمول له محضر امن دولة واتحكم عليه حكم غيابي
    هل لو قدم لاستخراج شهادة الاعفاء المؤقت ان يقبضوا عليه في منطقة التجنيد او هما عموما ببكشفوا علي البطايق هناك
    ارجو الرد

      1. السلام عليكم أن عندى عمى كان معتقل سياسي واتعدم وان دلوقت عاوز اطلع شهادة من واقع الجدول مش عارف اطلعها اعمل ايه وان خالص فاضلى 17 يوم واسمع السلاح

  23. السلام عليكم
    لو هناك شاب وحيد والده ووالدته وعاوز يطلع شهادة الجيش بس هو كان معمول له محضر امن دولة واتحكم عليه حكم غيابي
    هل لو قدم لاستخراج شهادة الاعفاء المؤقت ان يقبضوا عليه في منطقة التجنيد او هما عموما ببكشفوا علي البطايق هناك
    ارجو الرد

  24. لو معايا اخ متجوز واحدة سورية ممكن اخد اعفاء+ هي اخدت الجنسية المصرية يعني جنسيتها سورية مصرية+لو اخدت اعفاء هاخدها اعفاء امني ولا اي؟؟؟؟

    1. لا عادى مش هتاخد إعفاء والدنيا هتمشى بس عايز تقدم مايفيد الكلام دة قدم قيد عائلى ويمكن تيجى معاك

      1. بعد ما تاخد الاستثناء الامني بسبب الزواج من اردنيه وبسبب ان الام اردنيه كم بياخد وقت لحتى تطلع شهاده الاعفاء يعني كم وقت لحتى يمضي عليها وزير الدفاع ارجو الرد مع العلم خلصت التحريات الامنيه وطلع الاستثناء الامني من 10 ايام وباقي ختم وزير الدفاع

          1. يعني تقريبا تقريبا كم ممكن ينتظر لانه في التجنيد في القاهره قالوله شهر زمن بالكتير وممكن اقل من هيك عندك فكره اذا ممكن تطلع قبل الشهر أو في حد طلعتله الشهاده ب اقل من شهر

  25. لو سمحت انا والدتي سورية واختي مولودة بسوريا هل كدا ليا اعفاء ولا لا؟

    1. طالما من اب مصرى مطلوب منك تقديم قيد عائلى يثبت الكلام دة وصور جوازات سفرهم وشهادات ميلادهم وقسيمه زواج والدتك بوالدك ودخولك لسوريا وخروجك منها مايفيد يعنى وبعد كده التحريات العسكريه تخلص اجراءاتها واحتمال يكونلك اعفاء لكن مش اكيد الا بعد اعتماد ذلك من خلال التحريات ال هتتعمل عليكم

      1. طب حضرتك انا مسيحي والدي عاش فسوريا تقريبا ٤ اشهور وانا روحت اكثر من مره وانا صغير هل دا ياكد ان ليا اعفاء ولا ممكن ادخل برضو

        1. ممكن تدخل ,,,, ملوش علاقه كونك مسيحى او مسلم … مش فاهمه ايه علاقه الدين وسفر والدك بالجيش

        2. قدم مايفيد من الجوازات كل دة واحتمال ضعيف انك تاخد اعفاء بس جرب

  26. انا اختي واولادها عايشين ف امريكا وكلهم معاهم الجنسيه وزوج اختي امريكي شغال فالشرطه والجيش الامريكي ليا جيش ولا لا

  27. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لى ابنى خرج من الجيش تحت مادة ١٢٣ص ع وكان خاله وكان خاله له ملف فى امن الدوله انه تابع الاخوان وطلع برائه لانه كان فى الامارت لمدة ١٥ سنه لذلك طلع برائه وابنى طلع من الجيش بعد مارضى ٩اشهر وبعدها خاله طلع برائه هل ممكن تغيير الشهادة بتاعته من هذة المادة ١٢٣ص ع افيدونى الله يباركلكم

    1. اه ممكن تتعدل شهادة الخدمة العسكرية للتفاصيل أكثر يرجى الدخول الى الواتس

        1. عمي سبق له حكم 12 سنه سجن قضية أمن دوله عليا لأنه تابع لمنظمة ارهابيه من1993 الي 2005 وريت شهادة الاعتقال للتجنيد قالولي عاوزين بعد 2011 مع العلم السنه اللي فاتت ناس طلعت بسبب قرايبهم اعتقلوا وطلعوا مع عمي وللعلم أيضا في ناس دخلت الجيش وخدوا إعفاء سياسي من بعد ما قضوا وقت كبير في الجيش ارجوا الإفادة

  28. السلام عليكم
    عم ابي وابن عم ابي كانو فى المعتقل هل دا يمنحنى اعفاء من الجيش

    1. نعم قد يمنج اعفاء من الجيش بس بشرط اثناء التقديم يكون معاك صورة من القضيه مش شهاده من النيابه لا صورة من القضيه

  29. انا كنت ظابط احتياط وبعد 3 شهور نزلت عسكري لموقف أمني مع العلم مش معايا الموقف ده وكنت عايز اقدم متخصصين اقدم ولا بلاش هيبقي في الفاضي

    1. لو سمحت كان عليا قضية من فودافون بسبب مدفعتش فاتورة الخط ولكن لما المحامية كلمتني عشان ادفع دفعت في نفس الوقت وهي قالت خلاص كدا
      فهل كدا دي قضية ممكن اخد منها اعفاء امني ولا لا ؟

    2. ابنى هيدخل الجيش و عمه محبوس على زمة قضية أمن وطنى هل هيدخل الجيش

  30. السلام عليكم …. بتواصل من خلال الموقع
    استفسار من حضرتك لو تكرمتي
    لو زوج عمة كان معتقل سياسي وخرج وسافر وبعدها خد حكم غيابي وهو حاليا بره مصر … هل دا ياخد اعفاء ولا لا ؟؟

      1. انا ابن خال ابويا معتقل سياسي بقلو 10سنوات في قضيه ارهاب هل دا يعفني من أداء الخدمه العسكريه

  31. لو زوج عمة كان معتقل سياسي وخرج وسافر وبعدها خد حكم غيابي هو بره مصر اصلا … هل دا ياخد اعفاء ولا لا ؟؟؟
    وشكرا مقدما

  32. والدي كان دخل اسرائيل وهو حاليا مقيم برة مصر وكل ما بيرجع بيتعمل معاه تحقيق في امن الدولة فهل دا يأثر على موقف التجنيد؟

    1. نعم يؤثر ويتوقف سماع سلاحك على رأى المخابرات العسكرية تقول إذا كنت تسمع سلاح ولا متسمعش

  33. هل ممكن احصل على إعفاء أمني من الجيش بسبب وجود عم ينتمي لجماعة سياسية و تم اعتقاله من قبل على إثر خلفية سياسية، هل من الأفضل الجواب بنعم عند السؤال هل احد هنا من المجندين لديه قريب سياسي ام أن العم الشقيق للأب لا تعتبر صلة قرابته مهمة ؟

    ارجو التوضيح و جزيل الشكر لحضرتكم

    1. لو فى محضر صورو لو مفيش قلهم كده وهما هيعملوا تحريات عن قريبك بعد ذكر تفاصيلو وممكن تاخد اعفاء

  34. هل بيأثر الاعفاء الأمني ( السياسي ) علي تكليف اطباء الاسنان او القطاع الطبي عمومًا ؟ عشان سمعت ان الاعفاء الامني بيحرمني من ان يكون ليا تكليف

      1. لو والدي عنده قضيه قتل دون عمد وقضى الحكم هل ده يديني اعفاء امني

    1. هل بيأثر الاعفاء الأمني ( السياسي ) علي تكليف القطاع الطبي عمومًا ؟ عشان سمعت ان الاعفاء الامني بيحرمني من ان يكون ليا تكليف
      أو بيأثر في السفر مثلا سواء في المطار أو غيره ؟
      و ايه الورق المطلوب علشان آخد الإعفاء الأمني من قبل ما أدخل علشان أخويا دخل و بعد ٧ شهور خدمة أخدها

      1. مش شرط يؤثر .. والاعفاء الأمنى ال طلع لاخوك مش معناه أن يطلع للعيله كلها خلى بالك ممكن تتطلب للخدمه العسكريه ، ودة على فكره بيرتكز كتير على نوعيه الورق المتقدم

  35. انا خالي واولاده لهم ملفات في امن الدولة
    واخي متزوج من سورية
    هل لي اعفاء امني
    بالعلم ان ابن خالتي دخل الجيش وطلعوه امني في نص خدمته بعد ما عملو عليه تحريات بسبب خالي

    1. المخابرات العسكرية لو تم تقديم الورق ليها صح. ممكن يتعملك إعفاء أمنى… كتير من الشباب بيقدموا غلط … اذا حبيت استفسار اخر ادخل على الواتس من على الموقع

  36. السلام عليكم اخى الاكبر اخ اعفاء امنى بسبب ولدى كان معتقل سياسى
    روحت الجنيد امبارح وطالبو متى صوره من القضيه المهم انا سالت وروحنا المحكمه قالو ماينفعش تاخد صوره من القضيه بتاخد إفاده باسم ورقم المحضر وكدا رجعت لظابط الامن قالى مش عاوز إفادات عاوزين صوره من المحضر يا كدا يا تلبس اى الحل

  37. السلام عليكم اخى الاكبر اخ اعفاء امنى بسبب ولدى كان معتقل سياسى
    روحت الجنيد امبارح وطالبو متى صوره من القضيه المهم انا سالت وروحنا المحكمه قالو ماينفعش تاخد صوره من القضيه بتاخد إفاده باسم ورقم المحضر وكدا رجعت لظابط الامن قالى مش عاوز إفادات عاوزين صوره من المحضر يا كدا يا تلبس اى الحل

  38. انا من موليد الخارج الابن الوحيد + لي خوات من ابوية/// ولي اخوي الكبير من امي عسكري في الجيش الاماراتي وجنسيته الامارات وا الولدة مصرية ومقيمين في الامارات وانا موجود في مصر

    هل لي جيش

  39. انا معايا ابن عمي شقيقي متجوز من انجليزية وانا فالجيش هل ممكن اطلع لاني لم عملت وثيقة امن ف المعسكر بتاعتي كانو طلبين اني اكتب اسامي اولاد اعمامي وعماتي وخلاني وخلاتي هل ممكن اطلع ولا اي

  40. انا معايا ابن عمي شقيقي اخوه اخو ابويا متجوز من انجليزية وانا فالجيش هل ممكن اطلع لاني لم عملت وثيقة امن ف المعسكر بتاعتي كانو طلبين اني اكتب اسامي اولاد اعمامي وعماتي وخلاني وخلاتي هل ممكن اطلع ولا اي

  41. حضرتك انا متزوج من اجنبية جنسية فنلندا وقدمت علي الجيش بعدين قدمت الورق كامل لشباك الامن وبعدين عملت مقابلة واخت توقف لمدة3 شهور وبعدين بعتلي جواب من المركز موجه للتجنيد وبعدين قالولي تجي يوم 20/اسمع السلاح وهتدخل

  42. اخى اخد حكم مؤبد فى قضية امن دوله عليا وقضى مدته وخرج.. اولاده تم اعفائهم من الخدمه العسكريه لاسباب امنيه بسبب ابوهم. السؤال هل يعفى اولادى من الخدمه العسكريه لاسباب امنيه ايضا بسبب عمهم؟؟ وماهو المطلوب للحصول على الاعفاء من التجنيد لسبب امنى؟؟ وشكرا جزيلا

  43. ابويا شغال في العراق و بيسافر العراق كتير و واخد اقامه هناك كده انا و اخويا لينا جيش؟

  44. انا عندى ٤ اخوات من الاب ٣ ذكور وبنت يحملون الجنسية الالمانية ومنهم من قضى الخدمة العسكرية الخاصة به فى المانيا هل ذلك سبب للحصول على الاعفاء مع ملاحظة انى مع ت اصل مع بعض منهم
    وهل عملية الناسور سبب للحصول على الاعفاء

    1. يكفى وجود جنسيات اجنبيه بالعائله لاستخراج الإعفاء المؤقت حسب سنك ثم الإعفاء النهائى

      1. لو زوج عمته كان معتقل سياسي وخرج وبعدين اعتقل وخرج وسافر وبعدها خد حكم غيابي … هل دا ياخد اعفاء ؟؟

      2. لو زوج عمة كان معتقل سياسي وخرج وسافر وبعدها خد حكم غيابي بس هو بره مصر … هل دا ياخد اعفاء ولا لا ؟؟؟
        وشكرا مقدما

        1. صور القضيه وضعها فى ملف التقديم العسكرى التحريات العسكريه ممكن تديك اعفاء

      3. انا اختي واولادها عايشين ف امريكا وكلهم معاهم الجنسيه وزوج اختي امريكي شغال فالشرطه والجيش الامريكي ليا جيش ولا لا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *